Cari Jawatan Kosong? Taip di bawah:




soalan-temuduga-kerja

1. Soalan Pahit

Biasanya pengalaman kerja yang lepas atau kerja yang sedang anda lakukan akan menjadi topik utama dalam sesi temuduga. Soalan berbunyi seperti ini " Kenapa anda berhenti daripada syarikat sebelum ini?" haruslah dijawab dengan menggunakan otak yang waras.


Awas, pada saat ini anda harus tolak emosi terpendam jauh-jauh! Emosi boleh menyebabkan anda memberi jawapan yang berbentuk rungutan, dan pastinya ia sesuatu yang sangat pahit. Contohnya: bila anda ditanya soalan seperti diatas, elakan daripada bercakap sesuatu seperti tidak bersetuju dengan bos lama dan menceritakan masalah di tempat kerja lama, jawapan ini akan memerangkap anda. Pada pandangan penemuduga, anda mungkin seorang yang berpotensi bersifat pendendam dan suka meletakan kesalahan pada orang lain.


2. Soalan Kelemahan

Soalan seperti ini "Kenapa kami harus ambil anda berkerja?" adalah sangat biasa dalam mana-mana sesi temuduga. Anda pasti akan menonjolkan kekuatan dan kemahiran anda semaksima mungkin, lanju dan pantas anda jawab. Tapi apabila soalan berbunyi seperti ini "Apa kelemahan terbesar anda?" pasti ramai yang terbantut sebentar sebelum menjawab dengan nada  rendah. 

Bagaimana cara menjawabnya? Anda harus nyatakan dengan penuh yakin yang anda sebenarnya tidaklah selemah yang disangkakan, ia adalah satu keadaan dimana pada sebahagian bidang, anda belum mengusai dengan sepenuhnya. Beri jaminan bahawa kelemahn tersebut tidak akan menganggu prestasi anda dan ia boleh diatasi melalui latihan berterusan.


3. Soalan Fakta

Ada penemuduga yang akan bertanyakan pengalaman anda sebelum ini dan kadang kala terus kepada satu aktiviti yang spesifik dan praktikal. Ada juga yang meminta anda terus lakukan  demonstrasi terhadap jawapan anda. 

Jadi cara yang terbaik apabila berhadapan dengan fakta adalah, jawab dengan  jujur. Jika tahu katakan tahu, jikat tidak tahu katakan tidak tahu. Jika anda menipu dan anda gagal buktikan jawapan anda, bukan setakat tidak dilihat sebagai jujur dan gagal mendapat kerja, malah anda akan pulang dengan malu.

Hadapinya dengan tenang dan bijaksana. Selamat berjaya. 

Dapatkan senarai jawatan kosong terbaru melalui email.

Ia pantas, mudah dan cepat


Masukan email anda:


About | Disclaimer | Privacy Policy

Copyright © Top Career Malaysia - TCM